Växa i Kalix

 
Idag på skolan har vi haft "växa i Kalix" som är en mässa främst för ungdomar som snart ska ut i arbetslivet. På denna mässa fanns personer som Laila Bagge, oscarpristagaren Carina Öhlund och Lotta Lampa som höll föredrag och sen fanns även en hel del företag som ställde ut i montrar och fick presentera sig själva.
 
Det bästa tyckte jag var Carina och Laila. Carina berättade om hela sin resa från Kalix till Los Angeles till hon till slut hamnade Danmark där hon nu jobbar på Lego. Det var väldigt intressant att höra och se vad hon har gjort. Hon har varit med och skapat specialeffekterna på filmer som Alvin och gänget, Hopp, Matrix, Transformers, Berättelsen om pi, Hulken, Spiderman och massor med fler filmer. Dessutom fick jag, Lotta och Lina intervjua henne efteråt och det var ju kul.
 
Däremot den som gav mest intryck var helt klart Laila. Hennes föredrag hette "ge inte upp" och hon pratade om hela hennes karriär, hur hon verkligen startade på botten men jobbade sig upp själv och fick intala sig själv att hon klarar det när ingen annan trodde på henne. Jag hade faktiskt ingen aning om hennes bakgrund, jag trodde bara att hon var en vanlig tv-kändis. Dessutom kunde hon blanda in humor på ställen som annars skulle vara tunga vilket gjorde hela alltihop så mycket bättre.
 
Medan de flesta klagar och tycker det har varit tråkigt säger jag att det har varit rätt kul och ganska intressant ändå, och helt klart mycket skönare än en vanlig skoldag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0